Nu har jeg været ved en sø, hvor der er en masse ænder. Nogle gange er der også to svaner, men de var der ikke denne dag, hvor jeg var der nede.
Jeg havde tørret brød med til ænderne, som jeg kastede ind til dem i vandet. Dette er også noget man fint kunne lave i en børnehave. For det første vil jeg formidle børnene, at brødet som er blevet for tørt ikke nødvendigvis skal smides ud, men at man kan bruge det til at som eksempel fodre ændrene eller hestene.
Denne sø med ænderne kan fint bruges som udviklingsrum for børnene, fordi børnene har mulighed for at udfolde sig. Der er masser af plads til leg og afprøvelse af egne grænser. Samtidig med at der er faste regler omkring hvordan man skal omgås i naturen og med dyr. Som eksempel viser ænderne det mere end tydeligt - hvis bevægelserne er for hurtige eller hvis man taler for højt, kommer de ikke.
Som også nævnt i bogen friluftsliv. Natur, samfund og pædagogik giver friluftslivet sunde, kreative, kropslige og hensynsfulde børn. Dette kan fint støttes igennem denne aktivitet. Det ville også være en mulighed at tage en tur rundt omkring søen, inden man beskæftiger sig nærmere med ænderne. Dette behøver ikke at være en almindelig gå-tur, men man kunne hinke et stykke, prøve gade drenge hop et stykke, gå baglens osv. Dette ville jeg som pædagog understøtte og få børnene med på banen, idet de selv må komme med forslag. Børnene får herigennem brugt deres krop og få kendskab til deres egen krop - hvor skal jeg øve mig lidt mere endnu? hvad er jeg rigtig god til?
Derefter kunne man så fodre ænderne og snakke om dem. Jeg ville som pædagog gå ind og stille nogle spørgsmål - kan i se forskel på ænderne? hvad betyder forskellen? osv. Samtidig kan man være opdagende og prøve at finde nogle fjer, som man kan tilordne det rigtige dyr.
Som også bliver nævnt i bogen, er det med at gribe 'nuet' ', det vil sige at vægte det, der sker foran øjene af gruppen og at få det ud af 'nuet' som gruppen kan. Denne sætning synes jeg, kan man fint koble til denne aktivitet. Som eksempel ville man med en gruppe vuggestuebørn også kunne gå derhen og fodre ænderne. Børnene ville kigge på ænderne og man ville snakke om dem. Hvis man så tager en gruppe børn som er ældre kunne man tage turen rundt omkring søen med ind, samtidig med at finde nogle fjer. Til enhver målgruppe er dette velegnet, man skal bare finde en god balance mellem at udfordre børnene og møde dem der hvor de udviklingsmæssige er.
Keine Kommentare:
Kommentar veröffentlichen