Donnerstag, 5. Februar 2015

Leropgave 1

                                              Leropgave - ingen askebægere!

Jeg startede at arbejde med "pølseteknikken". Det var den, troede jeg, jeg allerbedste kunne anvende i praksis og den som jeg kunne huske fra min skoletid. Måske ikke ligefrem i børnehaven men ihvertfald i en SFO. Jeg gik så i gang med at ælte, og ælte, og ælte.......... og ælte...
Det varede følelsesmæssigt omkring de tre timer, før jeg tænkte at det kunne bruges til noget. Imes jeg æltede prøvede jeg at koble til praksis og fandt så med mig selv ud af, at det er en god sanseoplevelse for børnene at kunne arbejde med ler, samtidig med at børnene for mulighed for at udtrykke sig igennem aktiviteten. Jeg tror, når jeg ville bruge ler i en daginstitution ville jeg ikke give dem en fast teknik, men give dem lov til at afprøve og udfolde deres egen kreativitet.  Jeg ville give børnene  insprirationer, men støtte dem i at arbejde selvstædigt med det.
Så efter at have arbejdet med leret ville jeg alligevel bruge det i børnehaven.

Her kommer mit første forsøg på at arbejde med pølseteknikken.





Da jeg var i gang, fandt jeg så ud af, at hver gang jeg kommer mere ler på, bliver skålen mere stor ud til siderne og virker lidt ustabilt.
Det skulle så prøves igen, hvor jeg satte mig som mål, at den nye skål ikke skulle blive større, jo længere jeg kom op. Men at den skulle ligne en vase. Jeg fandt ud af, at pølserne skulle lægges mere på ved indersiden. I starten lykkedes det fint, men til sidst kommer også den anden skål til at ligne den første ret meget... Der skal nok et trejde forsøg til, før jeg kan kalde det for en vase.. 

Det er skåle - ingen askebægere! ;) 



Biotop opgave 5

                                                    Udelivet - en tur til hestene

Lige for tiden arbejder jeg ved siden af studiet i en SFO. Alle 14. dage har nogle af børnene ( en gruppe på 6 børn, det er altid de samme børn) mulighed for at komme ud at ride. Dette gør vi for at give børnene mulighed for fordybelse, komme til ro, få god kontakt til hestene. Samtidig for at give børnene mulighed for at udvikle deres socialkompetance og personligkompetance. En udflugt til hestene kan styrke deres socialkompetance, idet det altid er to og to som skal dele en hest, børnene er nød til at hjælpe hinanden når de vil komme op på hesten osv. Samtidig kan børnenes personlighedkompetance udvikles. Vi har nogle børn, som er meget tilbageholde, men bliver mere åben i forhold til de andre børn og i forhold til pædagogerne, når vi er på ridetur. Men det kan også være omvendt - nogle af børnene er meget vilde og har svært ved at koncentrere sig i hverdagen, men når vi er på udflugt hos hestene, er det ikke sådan, fordi de godt ved at hestene kan blive forskrækket og kan skal bevæge sig mere roligt, når man vil arbejde med hestene.
Samtidig har jeg fokus på at styrke deres relationer mellem hinanden. Børnene er fælles om noget ( hestene) som er det fælles trejde. Så det kan godt være, at nogle som ikke plejer at lege sammen, finder sammen når vi er hos hestene, fordi de har noget fælles. Som også Lars Bergholdt skriver i sin artikel "frisk luft og udepædagogik er godt for alle", at jo større mulighed for at udforske og afprøve de ting som vi er optaget af, på det niveau som vi forstår, jo større vil vores naturlig udvikling være. Dette kan godt kobles til vores projekt med hestene. Børnene er optaget af at arbejde med hestene og af at ride. Derigennem får børnene mulighed mulighed for at udvikle sig selv og deres forståelse for naturen.
Dette projekt har jeg nu kørt sammen med en pædagog siden efterårsferien, det er altid den samme gruppe børn som er med, børnene havde til dels mulighed for selv at bestemme om de ville være en del af dette projekt, andre skulle prøve om det var noget for dem.
Projektet vil køre indtil sommerferien, hvor vi vil indvitere forældrene og vise dem hvor dygtig deres børn er blevet til at ride og til at omgå hestene.

Her kommer nogle billeder af hestene. Jeg havde detsværre ikke mulighed for at tage nogle billeder imes børnene rider, fordi jeg ikke fik lov til at tage billeder af børnene til min blog. Derfor har jeg taget nogle billeder, da vi var færdig med at ride og hvor hestene får lidt godt af børnene ;-)







Mittwoch, 14. Januar 2015

Biotop opgave 4

                                                              Årstidersmemory

Jeg har i biotopopgaven nummer 4 tænkt mig at lave et årstidersmemory. Min målgruppe er børnehavebørn eller de yngste SFO børn, hvor det nok til denne aktivitet er mest passende med de ældste børn i børnehaven eller som sagt de yngste i SFOen. Mit mål med forløbet ville være, at børnene får kendskab til de forskellige årstider og hvordan man på naturen kan se, hvilken årstid det er. Samtidig med at de igennem denne process vil have mulighed for at skabe gode relationer til hinanden i det de er sammen om det fælles tredje.
Til dette forløb har jeg tænkt mig at børnene får mulighed for at opdage naturen so vidt som muligt på egen hånd. Børnene får et vandtæt digitalkamera og må så gå i gang med at opdage naturen. De må tage billeder af alle ting de synes er spænnende og hvad de tror kendetegner selve årstiden.  Dette kræver selvfølgelig at man i forvejen har snakket med børnene om, hvilken årstid der kendetegner hvad. Som også Ringsted og Froda skriver i deres bog "plant et værksted" er det vigtigt at børnene i en læreprocess får mulighed for at erfare tillid og glæde, at der er tid og rum til børnene og at de oplever nye ting med åbenhed. Derfor er det vigtigt, at børnene får nok tid til at beskæftige sig med naturen, at man måske på en gåtur eller også i børnehaven giver børnene mulighed for at bruge kameraet. Derefter kan man printe billederne, tale om billederne sammen med børnene ( Hvilket barn har taget hvilket billede, hvorfor, hvad kan der ses på billedet, hvilken årstid osv) og sætte det sammen til et memory spil. I starten vil der selvfølgelig kun være ting fra den ene årstid, men dette kunne man bygge ud og lave denne aktivitet flere gange om året. 
Jeg synes ikke at det er selve produktet ( memoryspillet) som skal stå i fokus i denne process, men at det er selve processen. Børnene skal have mulighed for at opdage og erfare naturen og kunne koble naturen til de billeder de tager. Som også bliver nævnt at Ringsted og Froda er det med at skabe det fælles tredje, hvor børnene igennem aktiviten får skabt en form for samhørighed og selvværd. I denne process kunne det være, at børn synes forskellige ting er spænnende og tager meget forskellige billeder, men det kan også være at nogle børn som ikke plejer at lege sammen, finder hinanden fordi de har fokus på de samme ting og opfatter disse ting som spænnende. 

Hvis man nu ikke havde mulighed for at lave et memoryspil med årstider ( jeg har tænkt over at det kræver en del tid og at man skal huske at videreføre projektet igennem et helt år) kunne man også lave et memoryspil af det, børnene havde taget billeder af og som de selv synes var spænnende. Dette kan jo være vidt forskellige ting, som man så også kunne sætte sammen til et memoryspil. Børnene vil sikkert være stolte at deres spil (deres selvværd bliver styrket)



Jeg har prøvet at finde nogle billeder fra mit biotop som tyder på forskellige årstider, som man godt kunne bruge til at lave memoryspillet. 

En lille praktisk ting endnu: Det er vigtigt, hvis man vil lave et memoryspil at billederne, at billederne bliver printet i farve og at de er tydelige. Da jeg printede billederne blev de lidt uskarpe også kan det blive svært for børnene at kunne genkende dette. 





                                     

Montag, 5. Januar 2015

Dukken er færdig!

Nu er dukken færdig! 
Jeg har i dag lavet det sidste på dukken. Dukken har fået øjne, en mund og jeg har farvelagt øret, som var faldet af. Så her er min færdige dukke! :-) 

Dukke - "das Sams"

Das Sams 
Jeg har valgt at min dukke skal være "das Sams". Det er en tysk børnebog, som omhandler et lille væsen, som pludselig - på en lørdag ( på tysk "samstag", derfor "sams") kommer til en mand som hedder herr Taschenbier. Dette lille væsen har nogle blå prikker i ansigtet. Disse prikker kan opfylde ønsker. Das Sams og herr Taschenbier oplever en hel masse, da Herr Tischbein finder ud af hvad prikkerne i ansigtet kan bruges til. 
Dette er så mit "Sams" som nu næsten er færdig.  Der mangler lige et par småting endnu og en af de vigtigste ting: de blå prikker. ;-) 






Her kan i se, hvordan "das Sams" enlig ser ud :-)
http://www.dassams.de/uploads/RTEmagicC_Sams_auf_Buch_01.png.png

dukken - textilværksted

Nu kommer der tøj på! 

Jeg er nu gået i gang, med at sætte arme og ben på min dukkekrop. Jeg tog en form for tråd for at få det til at holde. Derefter er jeg så gået i gang, med at sætte det der "fyldmateriale" rundt omkring. Jeg synes, det varede rigtig længe før det blev sådan, som jeg gerne ville have det. 

 Så kom den næste udfordring: at få et mønster til en t-shirt til min dukke. Jeg prøvede mig frem og med lidt hjælp af min mor blev det så til noget. 


Sonntag, 4. Januar 2015

Dukke

En knold bliver til et hoved! 

Nu er knolden endelig tørret og jeg er gået i gang med at sætte næse og øre på. Derefter har jeg også lavet hænder og fødder. Det tog lidt længre tid, fordi jeg ikke rigtig havde nogle forstillinger om hvor store de skulle være. Derefter skulle det selvfølgelig tørre igen. Jeg må sige, at jeg godt kunne lide at arbejde med materialet, men jeg synes at det varer for længe indtil det er tørt. 
Derfor er jeg ikke rigtig sikker på, om materialet kan bruges sammen med børn... 
Derefter har jeg så malet hovedet, hvor et af ørene knækkede af og jeg var nød til at lave et nyt. ( det er derfor, det ene øre på billedet ikke er farvelagt endnu ;-)) 
Så har jeg sat hår på, jeg valgte at tage en form for uld som kaldes "Merinowolle". Det fik godt med hårspray, sådan at jeg kunne forme det sådan som jeg gerne ville have det. 



Derefter har jeg så sat hænder og fødder på arme og ben. Jeg har selv lavet hullerne i træet. Det er et godt materiale at arbejde med, fordi det allerede lykkes med en nål at få huller i både hænder og fødder.