Mittwoch, 14. Januar 2015

Biotop opgave 4

                                                              Årstidersmemory

Jeg har i biotopopgaven nummer 4 tænkt mig at lave et årstidersmemory. Min målgruppe er børnehavebørn eller de yngste SFO børn, hvor det nok til denne aktivitet er mest passende med de ældste børn i børnehaven eller som sagt de yngste i SFOen. Mit mål med forløbet ville være, at børnene får kendskab til de forskellige årstider og hvordan man på naturen kan se, hvilken årstid det er. Samtidig med at de igennem denne process vil have mulighed for at skabe gode relationer til hinanden i det de er sammen om det fælles tredje.
Til dette forløb har jeg tænkt mig at børnene får mulighed for at opdage naturen so vidt som muligt på egen hånd. Børnene får et vandtæt digitalkamera og må så gå i gang med at opdage naturen. De må tage billeder af alle ting de synes er spænnende og hvad de tror kendetegner selve årstiden.  Dette kræver selvfølgelig at man i forvejen har snakket med børnene om, hvilken årstid der kendetegner hvad. Som også Ringsted og Froda skriver i deres bog "plant et værksted" er det vigtigt at børnene i en læreprocess får mulighed for at erfare tillid og glæde, at der er tid og rum til børnene og at de oplever nye ting med åbenhed. Derfor er det vigtigt, at børnene får nok tid til at beskæftige sig med naturen, at man måske på en gåtur eller også i børnehaven giver børnene mulighed for at bruge kameraet. Derefter kan man printe billederne, tale om billederne sammen med børnene ( Hvilket barn har taget hvilket billede, hvorfor, hvad kan der ses på billedet, hvilken årstid osv) og sætte det sammen til et memory spil. I starten vil der selvfølgelig kun være ting fra den ene årstid, men dette kunne man bygge ud og lave denne aktivitet flere gange om året. 
Jeg synes ikke at det er selve produktet ( memoryspillet) som skal stå i fokus i denne process, men at det er selve processen. Børnene skal have mulighed for at opdage og erfare naturen og kunne koble naturen til de billeder de tager. Som også bliver nævnt at Ringsted og Froda er det med at skabe det fælles tredje, hvor børnene igennem aktiviten får skabt en form for samhørighed og selvværd. I denne process kunne det være, at børn synes forskellige ting er spænnende og tager meget forskellige billeder, men det kan også være at nogle børn som ikke plejer at lege sammen, finder hinanden fordi de har fokus på de samme ting og opfatter disse ting som spænnende. 

Hvis man nu ikke havde mulighed for at lave et memoryspil med årstider ( jeg har tænkt over at det kræver en del tid og at man skal huske at videreføre projektet igennem et helt år) kunne man også lave et memoryspil af det, børnene havde taget billeder af og som de selv synes var spænnende. Dette kan jo være vidt forskellige ting, som man så også kunne sætte sammen til et memoryspil. Børnene vil sikkert være stolte at deres spil (deres selvværd bliver styrket)



Jeg har prøvet at finde nogle billeder fra mit biotop som tyder på forskellige årstider, som man godt kunne bruge til at lave memoryspillet. 

En lille praktisk ting endnu: Det er vigtigt, hvis man vil lave et memoryspil at billederne, at billederne bliver printet i farve og at de er tydelige. Da jeg printede billederne blev de lidt uskarpe også kan det blive svært for børnene at kunne genkende dette. 





                                     



                                                          


                                              

Keine Kommentare:

Kommentar veröffentlichen